tiistai 3. marraskuuta 2015

Uniseikkailija

@larijeremias

Oon yks niistä ihmisistä, joille unet merkkaavat hyvin paljon, elän aina hirmuvahvasti unissa, kaikki tavara mun mielen syövereistä ja päivän tapahtumista purkautuu öisin outoina tapahtumaketjuina. 
Viime aikoina mun unissa on ollut vahvasti läsnä laivat ja vesi. Kahtena yönä laivan kannelle on vesi valunut yli ja oon pelännyt hukkkumista. Viime yönä yritettiin taas perheen kanssa etsiä hyvää uimahallia, ja no lopulta löydettiin joku uimala, missä oli eläkeläisiä ja koiria. Hassuinta oli, että muistin yhden uimahallin ennestään jostain mun toisesta unesta ja näin sen viime yönä taas. Tällä kertaa se olikin suljettu, eikä päästykään sinne. Niin outoa.

Mun mielestä on mahtavaa elää myös öisin, jossain ihan toisissa maailmoissa. Voi vaan paeta hetken todellisuutta. Muistan tosi paljon mun erilaisia unissa olleita maailmoja ja maisemia, myös lapsuudesta asti. Rakastan tulkita kaikkea sitä, mitä oon nähnyt. En usko unikirjoihin (vaikka niitä omistankin), koska unien sisältö on yleisesti jokaiselle niin henkilökohtainen. En usko, että yleiset unisymbolit voi selittää sulle oikeen mitään. Jep, vaikeampaa. Sun täytyy vaan itse opetella tunnistamaan yrittääkö sun unet viestittää sulle jotain jostain. Eikä ne välttämättä aina edes yritä. 

Toiset taas ei vaan jostain kumman syystä nää unia eli toisin sanoen muista niitä aamulla. Tai unet voi olla hyvin arkisiakin. Myös unen eri vaiheissa näkee unia, ei pelkässä REM-unessa, mutta usein muiden vaiheidein unia ei muisteta. 

Hassua unissa on myös, että kysymykseen miksi näemme unia, ei ole pystytty antamaan vastausta. Unet on täysi mysteeri siis, mutta nautitaan näistä oudoista yöseikkailuista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva, jos kommentoit! ::)